Holte Tandklinik

Fakta - Efter operation

fakta_3.jpg

HUSK at iagttage størst mulig renlighed. På operationsdagen bør tandbørstning undgås i operationsområdet, dagene efter med forsigtighed.
Der børstes under hensyntagen til ømhed og hævelse. Det anbefales at skylle munden 2 gange dagligt og ikke i relation til tandbørstning med ca. 10ml. 0,12% klorhexidin i 1 minut. Dette vil fremme mundhygiejnen væsentligt. Skylningen fortsættes mindst 1 uge.

Det er vigtig, at såret lades helt i ro på selve operationsdagen og dagen efter. Undgå varm væske/-fødeindtagelse og rygning det første døgn efter operationen. Ved behov kan der tages smertestillende som panodil eller ipren mod evt. smerter. Efter det første døgn skulle de værste smerter være overstået, og blot efterlade den for operationssåret normale ømhed.

Der kan opstå en hævelse fra operationsområde, hvilket behandles med koldt omslag.

Der vil i de første døgn kunne forekomme en siveblødning, som oftest ikke kræver nogen behandling. For at mindske risikoen for blødning, bør hovedet den første dag holdes højt og lade såret holdes i ro, samt evt. holde kompres på såret med de udleverede sterile vattamponer.

Undgå fysiske anstrengelser.
Indtræder der kraftige blødning, standses denne ved, at man anbringer en eller flere af de udleverede vatruller over såret og man bider hårdt og fast sammen i en halv time. Hjælper dette ikke, gentages behandlingen. Hvis det efter 3-4 forsøg ikke har hjulpet, bør man søge tandlæge - og udenfor normal åbningstid, Tandlægevagten eller ring 1813.